Wednesday 4 March 2015

Membesar bagai juara

assalamualaikum

Pagi-pagi dah hapdet harini.
Nak kata teruja tu tidak la, cuma sementara ada masa lapang ni baiklah hapdet siap-siap.

Ada setengah jam lagi sebelum nak jemput budak-budak dari sekolah.

Anak-anak aku dah makin besar. Kadang-kadang bila tengok balik diorang, rasa cepatnya besar. Tau-tau dah tinggi jek. Huhuhu~

Farish dah 6tahun.
Alhamdulillah makin banyak pencapaian akademik yang dia tunjuk. Syukur sebab semuanya ok.

Fareeq dah 4tahun.
Yang ni paling payah aku nak terima kenyataan. Baby kecik aku dah besar. Dah makin banyak soalnya, makin banyak perkembangan positif yang dia tunjuk sejak sekolah ni.

Dua-dua tengah meningkat naik.
Lasaknya subhanallah jangan cakaplah.

Semput jugak nak melayan.

Terpekik terlolong memang dah jadi hobi,
Terkinja-kinja memang dah jadi benda wajib.

Kalau suruh diam tu...
Adelah diam dalam seminit dua.
Lepas tu bersambung lagi!

Pendek kata,
Selagi takde salah sorang yang menangis memang takkan berhenti la.

Dasar tak reti serik.

Bila takde salah sorang, senyaplah rumah sebab geng berkinja takde. Huhuhu~

Makin besar,
Makin banyak peel yang diorang tunjuk.

Fareeq sedut semua perlakuan yang dia nampak takpon perkataan yang dia dengar.
Cuma ada beberapa kali aku terdengar perkataan yang tak best dari mulut dia. Makin ditegah makin galak dia dok ulang-ulang sebut.

Haishhhh!!

Farish pulak dari segi perlakuan memang aku dah tak kenan. Kaki dah mula naik menendang-nendang, bertumbuk bagai. Sakitnya hati weyhhh!

Ganas.
Tapi bila kenang balik, anak aku tu lelaki. Kang kalau dia duduk diam main anak patung migrain pulak aku kan.

Hahahahh!

Solusinya aku selalu biarkan je.
Sorang nak jadi ultraman,
Sorang ironman,
Transformer,
Ntah ape-ape karektor lagi.

Aku cuma perhatikan,
Kalau ada aksi melampau atau aku tak suka,
Aku tegur.
Banyak kali tegur untuk makesure diorang tak ulang lagi.

Tapi semalam..

Bila cu bagitau farish gigit adik dia,
Aku jadi macam tak percaya.

Aku kat opis masa cu hantar pic pipi fareeq.
Lebam lepastu siap bekas gigi farish sekali melekat kat pipi tu.

Aku jadik tak sedap hati. Kes gigit pertama ni. Sebelum ni tak pernah gaduh sampai gigit-gigit. Paling kuat pon dia bertumbuk berdua.

Petang tu aku balik,
Fareeq tengah tido.
Farish memang tak tido la macam biasa.

Bila fareeq bangun,
Die terus peluk pastu menangis.
Terus aku jadi sedih.
Marah jugak kat farish tu.
Aku takut-takutkan esok teacher tanya sape gigit pipi adik. Kena marah ibu tak tau.
Huhuhuhu~

Sekarang ni aku still fikir,
Kenapa la farish buat gitu.
Mana pulak belajar main gigit gitu.

Risaulah makin lama makin menjadik peel pelik-pelik dia ni.

Sape ada pengalaman plizz share.

Membesar bagai juara perangai pelik.


Mangsa go
posted from Bloggeroid

Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati