Saturday 28 June 2014

Ramadhan kembali lagi

Assalamualaikum.

Entry subuh hari, usai bersahur. (:
Semua dah kembali lena, atau mungkin saja golek2 sementara menunggu subuh macam aku.

Permulaan ramadhan kat rumah mentua. Sedangkan sepatutnya tahun ni giliran aku dengan mak ayah bersama menyambut ramadhan. Ikut turn kan. Tapi.....

Perancangan Allah tu lebih baik. Aku redha dengan apa yg direncanakan utk aku. Ketenangan lebih besar aku rasakan, bila aku redha dengan segalanya.

Doa aku untuk keduanya, semoga walau dimana pon mereka berada, biarlah mereka terus dilindungi dan diberkati oleh Allah s.w.t.


Ok, balik kisah kita ya.
Semalam seharian kat bdr. Pusing2 ambik aura positip tengok org bershopping. Tak alih2 kereta meragam la pulak. Dah elok2 je kena beli bateri baru.

Terbang bajet raya~

Xpe, mungkin bukan rezeki kita nak berlebihan belanja kalini. Elok la kereta meragam masa ni dr masa tengah2 bulan nanti.

Kenapa ntah tiba2 terasa positip mnghadapi dugaan mnjelang ramadhan tu. Banyak baca bku motivasi kot sekarang ni.

Ya, mmg penat. Berjam tunggu bantuan sebab kedai2 mmg jauh dr kawasan tu. Kalut jugak. Dengan nak kena handle anak2 yg ligat semacam bila ada kat tmpt terbuka gitu.

Akhirnya selesai lpas maghrib. Anak2 pon kepenatan, upah la makan2 jap.

Pg ni bangun sahur. Terjaga sebelom alarm mnjerit. Mandi2 bersiap utk sahur.

Kami x memasak pon. Semua mak mentua dah siapkan. Menu simple yg dah aku sedia maklum sejak jadi menantu kat rumah ni.

;p

Sekadar alas perut. Lebih semangat suap farish yg bangun bersahur pg ni.

Dari seminggu lepas dia asyik tye pasal puasa ni. Sempat la terangkan sikit2. Yg paling senang budak sebaya dia nak faham.

Pengaroh upin ipin kuat ni, tu yg semangat nak puasa.

Puasa 30hari tu lama jugak katenya. ;)

As a mak2, aku memang x paksa farish utk puasa. Lagi2 umur dia yg baru 5tahun ni. Cuma, niat aku nak bg dia faham suasana tu dulu. Sekadar latihan baru supaya dia lebih faham tanggungjawab dia.

Solat dah pass. Alhamdulillah.
Dia pulak lagi laju nak solat bila dengar azan. Cara wuduk tu x aja pon, die perati je n las2 hafal sndiri. Bacaan gagap lg la.

Ade sumber yg aku penah perasan,
Katanya utamakan anak dengan solat dulu sebelum yg lain2 sebab bila dah solat, In shaa Allah yg lain akan jadi mudah.

Aku pon bukan la sempurna mana didikannya. Tapi, sedaya upaya aku mengharapkan yang jaoh lebih baik utk anak2 aku.

Ada 2orang anak lelaki. Harus lebih tegas asuhannya. Kan pemimpin tu. Aku pon nak topup kekurangan diri, sebab aku kan icon mereka. Wanita pertama diorang tu. ^_^

Tak saba nk tgu siang, nak tgok ragam org berpuasa nih. Dpt bertahan setengah hari pon dh baik dah tu.Cuaca bukan main bahang lg sekarang ni kan. Harap2 hujan turun la kasik reda sikit suhu kepanasan ni.

Btw, selamat menyambut ramadhan ya korang semua!

Maap kalau ada penulisan yang buat korang x senang membacanya, tp percayalah aku hargai komen2 korang semua.

Bye!
#wasalam#



Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati