Saturday 16 August 2014

#throwback openraya 2014

Assalamualaikum uolss!

;)

Lagi kisah hariraya yang tertinggal lama dalam draf. Bila ada masa macam ni, bacalah semula apa yang dah dikarang tu, lepas tu sambung ceritanya.....

Open house raya merata-rata. Sehari sampai 10buah rumah. Korang mampu? Aku mampu. Hahahah!

Tapi semestinya aku attend dengan budak-budak je. Bapak budak awal-awal dah tarik diri. Mana dia rajin nak kelua beraya ni.

Aku pun takla rajin sangat. Sejarah raya yang lepas, memang boleh kira berapa rumah je aku pegi. Kalau pergi join rombongan beraya tu, malam pertama je aku ada. Kedua, ketiga dan seterusnya, aku tarik diri. Hahahah!

Korang yang senasib aku je faham, macam mana payahnya nak bawak anak-anak kecik beraya. Sorang diri tapi kena handle 2anak. Aku tau ada yang boleh je handle, tapi masalahnya aku memang tak boleh.

Jadi tahun ni,
Anak-anak aku dah makin besar. Farish dah boleh bawak diri, boleh ambik makan sendiri, boleh berkawan. Senang nak diuruskan.

Fareeq sorang je la nak kena hadap sesungguh. Tu pun tak leceh mana. Dia senang mengikut abang dia. Yang baik-baik takpelah diikut. Ni yang bukan-bukan pun dia ikut jugak...

Ok. Berbalik pada cerita raya. Bila korang dah beriaya bertamu ke rumah orang, konfem la orang tu nak datang rumah korang pulak kan?

Part ni aku pening sikit.
Nak buat openhouse memang tidak. Awal-awal encik suami dah kata takde openhouse. Kalau orang nak datang, suruh je datang. Goreng mi katenya. Aku ikutkan aje.

Sekali dua mampulah aku gigih menggodak kuali goreng mi. Sekilo, 2kilo.

Masok kali ke3, aku surrender!

Aku belum tahap supermak yang boleh buat banyak kerja dalam satu masa dengan cepat.
Ye aku slow. Sebab aku jarang masok dapur. Huhuhu~

Pakat semula dengan encik suami, taknak la masak berkali-kali. Penat. Dengan rumah yang mecam tongkang pecah tu. Sungguh tak larat!

So kitorang set satu tarikh yang rasa macam sesuai. Masa tu siapa pon nak datang, silakan. Tapi kalau makan tak cukup, makan kuih raya je tau. Hahahah!

Rumah kitorang kecik. Kalau semua datang satu masa, mau duduk beriba nanti. Jadi kitorang buat 2sesi.

Kawan-kawan aku sesi petang & kawan-kawan dia malam. Harapnya dengan pembahagian ni selesa la tetamu-tetamu kitorang nak bersembang lelama nanti.

Jumaat yang dirancang tu,
Semua berjalan baik. Menu simple je. Mee kari + bihun goreng. Lupa la pulak nak snap gambo. Hahahah!

Ni bukan open house tau. Siapa yang nak datang beraya, aku persilakan. Lepas ni jangan cakap nak datang lagi tau. Tutup rumah dah. ;p

Tapi,
Rupa-rupanya ada yang masih nak datamg beraya. Esoknya terus goreng mi lagi. Ada 5keluarga nak datang. Bukan rombongan tau, datang satu keluarga lepastu kedua, ketiga. Nak keluar beraya lagi sebenarnya, tapi tak jadi.

Tetamu kan bawak rezeki. So kita layan tetamu kasik habis dulu.

Seronok bila berkumpul ni bila boleh berborak panjang sambil gelak besar. Selalu jumpa kat fb, kalau sembang pon guna icon je. Tak best.

Alhamdulillah selesai semua. Penat? Memang penat, tapi sekaligus.

Pada korang yang datang beraya aritu, terima kasih tau sudi datang rumah aku yamg tak seberapa nih. Mintak maap la terkurang kat mana-mana ye. Panjang umur jumpa lagi tahun depan. Hihihi~

Ni pose mak-mak,
Yang bapak-bapak memang tak layan la~



posted from Bloggeroid

Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati