Monday 28 October 2013

Kehendak manusia vs kehendak Allah

Assalamualaikum..

lama sgt blog ni aku tinggal sepi. bukan tiada cerita nak dikongsi,cuma masa semakin tiada untuk diri sendiri. kerja baru penuh dgn komitmen. dekat rumah pon x sempat nk cerita pjg lebar,dah terperok dlm draft. kesian sgt..

nantilah,ade kelapangan aku cerita balik. tu pon kalau xde yang muak nk baca hal2 yg dh lama lepas. ;p

tp story yg nak aku share sekarang ni,betul2 fresh. kurang 12jam yang lepas dan semuanya masih terbayang kat mata ni.

harini pagi2 aku dah terima khabar gembira. opismate aku si liza dh selamat bersalin. Alhamdulillah. Dia dah selamat bergelar ibu beranak 2. Ada komplikasi masa proses kelahiran tu yang memaksa dia utk dirujuk ke HSI Johor Bahru. mudah2an sekarang ni ibu dan baby ok.

dalam pukul 9pagi pulak, aku dapat tau anak opismate aku yang selamat bersalin 5hari lepas dah kembali ke penciptanya. Innalillah. Tersentak aku dengan perkhabaran tu. baru tadi kitorang bercerita pasal staf2 yang semuanya dah selamat bersalin. tetiba berita sedih macam ni pulak yang diterima.

aku tak fikir panjang. aku setuju nk ikut menziarah. masa tu macam2 aku fikir. aku simpati sangat pada kak siti. aku masih ingat betapa dia bersemangat sangat nak susukan baby dia nanti,awal2 dah order set berpantang Shaklee dengan aku.

dengan perkahwinan yg agak lewat,kak siti dikurniakan rezeki dr perkahwinan itu agak awal jugak. aku yakin dia mesti teruja menanti kelahiran anak pertama dia. aku yakin sangat sebab aku pernah lalui waktu2 macam tu.

Masa aku sampai hospital, aku terus tuju kat dia. aku peluk die sambil ucapkan kata2 semangat. Aku terkilan sebab belumpun sempat aku ucap tahniah di atas kelahiran puterinya itu,harini aku ucapkan takziah pula padanya. dalam pelukan aku dia menangis teresak2. aku tau dia sangat2 terdera emosinya. Aku tau dia tak sekuat mana. dan aku pasti aku juga tak mampu untuk tampil kuat andai aku ditempat dia.

masa tu sempatlah aku bertanya sikit2. Kisahnya jantung baby die tu dah lemah masa die ke hospital 5hari lepas. kak siti dah overdue lebih kurang seminggu. Disebabkan kondisi baby x stabil, kak siti perlu melahirkan secara c zer.

rupa2nya baby memang tak stabil masa dilahirkan. baby tak menangis. baby disyaki dah tertelan najis. cuma pihak hospital x maklumkan hal sebenar pada kak siti. sampailah malam tadi dia diberitahu yang baby kritikal. sepanjang tempoh 5hari tu baby langsung x sedarkan diri. dia hanya diberikan ubat2an melalui tiub yang disalurkan. setitik susu ibu pon tak sempat dijamah anak kecil itu sebab dia memang diarahkan berpuasa.

Dan akhirnya,baby yang dikandung 9bulan itu menghembuskan nafas terakhir dipangkuan ibunya. Ya Allah mengalir airmata aku. lebih2 lagi bila jenazah bayi tu melintas di depan mataku. sebak melihat kak siti. ye aku faham perasaannya. aku tahu die terpukul dengan semua ini. aku tahu ade seribu rasa dalam hati dia.

Usai urusan di hospital,jenazah dibawa ke surau. segala hal pengurusan jenazah dijalankan oleh pihak kem. semuanya terasa pantas. dimandikan,dikafankan dan disolatkan. selama masa itu jugakla kak siti melihat segala2nya. Mungkin dia pun terasa semua ni macam mimpi. Dan saat kemuncaknya bila ibubapa dibenarkan menatap wajah terakhir anak kecil tu..

di depan sekujur tubuh kecil itu,si ibu berlutut. mengumpul kekuatan yang sebenarnya dah tiada. mencium lembut pipi wajah bersih tu seolah2 masih belum puas menatapnya. lama dia begitu. aku tahu rindunya belum terubat tetapi kini dia perlu melepaskannya.

kasih akan kekal sampai bila2. rindu akan hilang suatu masa nanti. satu persatu nasihat dibisikkan kepada kak siti.

dia perlu redha. merelakan si anak menemui penciptanya. Dia diberi kesempatan merasa nikmat mengandung dan melahirkan,tetapi tidak membesarkannya. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Allah tidak akan menduga seseorang diluar kemampuannya. kak siti insan terpilih. setidak2nya dia punya pari2 kecil yang bakal menantinya di akhirat kelak. Itu janji Allah kepada umatnya yang redha.

aku pandang wajah kak siti lagi. dia kuat. walau airmatanya tak henti2 mengalir, dia masih mampu bertahan sehingga selesai pengkebumian. kasih sayangnya membuatkan dia kuat. Dia perlu kuat untuk meneruskan kehidupannya kelak.

Beberapa kali juga aku menangis. terlalu syahdu. aku tak pernah lalui situasi macam ni. Sepanjang masa aku sedekahkan Alfatihah kepada arwah. sambil2 tu aku bermuhasabah sendiri.

anak2 anugerah Allah. anak2 amanah Allah. anak2 juga pinjaman Allah. Dia memberi bila dia berkehendak dan Dia juga menjemput kembali pada bila2 masa yang dikendakiNya.

Subhanallah. Airmata mengalir lagi. Terasa betapa besarnya kurniaan Allah buatku. Wajah anak2 silih berganti. Sungguh Dia maha mengasihani, menurunkan rezeki kepada hamba2nya walaupun terkadang manusia ini sendiri acapkali melakukan kekhilafan........


Terima Kasih

2 comments:

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati