Saturday 2 November 2013

bila aku kaya

assalamualaikum

          bila aku kaya
          hari-hari hari raya

mungkin ade yang menyampah dengan lagu ni. entah apa2 katanya. tapi aku suka. Ada sesetengah part dalam lagu ni yang sesuai dijadikan inspirasi. inspirasi untuk jadi lebih semangat nak kaya. ;)

definasi kaya tu sendiri pon meluas. cuma kita ni dari kecik dah diterap dalam kepala bila.cakap kaya,tu mesti pasal duit.

memanglah..siapa yang taknak kaya dengan duit. dalam akaun ade banyak kosong kosong kosong.  ni dalam akaun makin lama makin kurang kosongnya ;p

duit bukan segalanya tapi segalanya memerlukan duit. untuk makan kita perlukan duit nak beli lauk.untuk keluar dengan urusan harian kita perlukan duit nak isi minyak kereta. harga minyak pon dah naik kan? setakat rm50 tu 2hari je untuk tangki cik putih tau.

nak bagi pendidikan terbaik untuk anak pun guna duit yang banyak. bayangkan sebulan gaji aku ni untuk bayar yuran pendaftaran farish je. tu tak kira tiap2 bulan kena bayar yuran rm 300 ye. Apa2 pon aku ikhlas. mudah2an pengorbanan aku ni dapat balasan setimpal dari Allah. Niat aku bekerja pon dah memang untuk memberi keselesaan optima pada anak2. so,no regret.

Nampakkan betapa besarnya kuasa duit zaman sekarang ni. takde duit mungkin boleh lagi hidup. tapi hidup dengan seadanya. aku bukan nak merendah2kan sesiapa tau. tapi cuba fikir dari sudut berbeza, kalau kita masih ditakuk lama mampu ke kita nk truskan hidup dengan kos sara hidup yang tiap tahun makin meningkat ni?

selalu berfikir untuk cari alternatif menambah simpanan yang ade supaya makin berada. berada bukan untuk menunjuk nunjuk tapi untuk memastikan hidup kita terjamin. fasilitasi untuk kehidupan kita cukup supaya semua hal dapat dilakukan dengan pantas dan sempurna.

aku selalu berpesan pada diri sendiri. bila ade lebihan rezeki,bila mencanak2 orang membeli. pedih mata tengok duit yang beranak dalam akaun. aku kena sentiasa ingat...

nikmat sekelipan mata ini dari Allah. dengan izinNYa. jadi aku tak payah nak berlagak sangatla. kalau sekelip mata Allah beri,tak mustahil sekelip mata juga dia boleh ambil balik.

Aku cuba berkongsi. menghulur sedekah serba sikit. yang penting aku ikhlas. memadai doakan aku dapat rezeki yang berkat dan lebih banyak lagi supaya aku cepat kaya.

kenapa nak kaya???

bila aku dah kaya dengan duit, aku nak dapat kekayaan ke2 pulak.

            KAYA DENGAN KASIH SAYANG

bila aku dah ada duit. mungkin aku dah jadi big bos walaupon cuma buat direct selling, aku tak payah susah2 pergi balik pejabat hari2. pantau dari rumah je sambil buat sarapan pagi, mi hun goreng kesukaan farish. ;)

dengan cara tu aku dapat kayakan diri aku dan family aku dengan kasih sayang. dengan perhatian yang paling maksima. bukanlah sekarang ni aku tak cukup sayang kat diorang, tapi ada masa aku terpaksa lupakan diorang sebab nak kena fokus kat penyata2 yang semak atas meja.

mula2 aku rasa sekejap. tapi lepas tu sejam dua jam tiga jam masa berlalu gitu je. langsung aku tak ingat diorang walaupon cuma nak call tanya dah makan ke belom? T___T

terukkan?

kalau aku kaya..
aku boleh ade 24/7 dengan keluarga. hanta anak.sekolah. ambik dia. suap dia makan. mandikan dia. tengok buku2 sekolah semua. hmmm...

ini tak,sarapan farish semua beli kat luar. makan terkocoh kocoh dalam kereta masa otw hanta ke sekolah. fareeq pulak kadang2 belum.bangun tido pon masa aku hanta kat rumah mak. kalaupon bangun cuma salam n kiss pipi. angguk2 kepala bila aku cakap ibu pergi keje dulu, ptg nanti ibu balik.

time die memahami cenggitu ok la. cer time die saje buat2 tak reti bahasa. menangis meronta2 taknak kena tinggal. aku rasa kau ni ibu yang kejam sangat. masa tu jugak aku cepat2 reverse kereta sambil lap airmata yang bergenang.

anak..
kalau la ibu mampu,takkan seminit pon ibu tinggalkan kamu. ibu akan bawak kamu selalu sama-sama ibu. ibu akan buat kamu senyum, ketawa, bukan menangis macam tu. ;'(

kalau satu hari nanti anak2 ibu dah besar, ibu nak korang tau yang ibu takde pilihan lain. untuk sediakan keperluan yang cukup untuk kamu,ibu terpaksa jadi ibu yang kurang sempurna. ibu yang kadang2 mengeluh bila kamu meminta itu dan ini sedangkan mata ibu dah kelat sangat minta dipejam.

percayalah sayang,satu hari nanti bila kita dah kaya...ibu akan selalu ada dengan kamu. mendengar setiap ayat yang keluar dari mulut kamu dengan penuh kusyuk dan selalu peluk kamu bila kamu bersedih.

.ibu sayang kamu.

kepada yang membaca entry panjang melebar ni,tqsm. ini entry luahan rasa. ini entry tentang impian. doakan la aku cepat kaya ye. kbai. ;)


Terima Kasih

1 comment:

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati