Saturday 21 November 2015

DoubleF- ke library!

Assalamualaikum

Cuti hol bagi negeri johor dt jatuh pada hari rabu. Maknanya sehari je kena kerja pada hari kamis.

So,
Terus la apply cuti. Dapat cuti panjang sikit dari biasa.

=)

Budak bertuah ni pon sambung cuti sekolah. Padahal kamis tu patutnya kena sekolah. Tak memasal kan. Tahun ni banyak pulak aku 'cutikan' budak-budak ni.

Haishhh,,
Tak boleh amalkn lagi tahun depan.
Rugi yuran.

lol.

Dah alang-alang cuti, keluar la sarapan pagi semuanya. Jadual delivery pirate coffee tengahari nanti. Ada banyak masa lagi.

Tiba-tiba farish tuntut janji.

Dah beberapa kali tunda rancangan nak ke perpustakaan awam ni. Makan minggu jugak rasanya.

Kesian.

Jadi bila ditanya sekali lagi harini, betul ke nak pergi library lepas ni?

Ibu kalah terus.
Babah pon on je.
Alhamdulillah.
Sampai jugak kesini.

Yang paling teruja bahagia gembira semestinya budak berdua tu.

Rupa-rupanya diorang tengok upinipin ada pergi library cenggini ha.

Huhuhu~

Kebetulan masa kitorang sampai tu, ada rombongan tadika kat situ. Penuhlah budak sebaya diorang ni.

Meriah sekali.

First reaction keduanya muka excited sungguh. Keliling buku, macam-macam saiz, macam-macam warna.

Diorang dah rasa macam kat kedai buku kot.
Bagi masa diorang pilih sendiri buku yang diorang nak, lepastu duduk kat table yang disediakan.

Library ni belakang pejabat aku je sebenarnya.  Tapi dah bertahun tak jejak kaki kat sini. Senang kata datang masa sekolah dulu je. Paling tidak pon 10tahun yang lepas.

Phewww~
Lama nooo.

Sementara diorang belek & baca buku tu, aku try tanya kaunter depan macam mana prosedur kalau aku nak apply member.

Diorang bagi borang dulu untuk diisi.
Make sure ada photostat mykid/suratberanak.
Gambar 2keping.

Alhamdulillah kebetulan memang ada gambar farish dalam wallet aku. Tapi  sekeping je. Nasib baik staff yang bertugas masa tu boleh tolak ansur, dia scan je satu lagi untuk simpanan diorang.

Mungkin aku nampak beria nak daftar, tu yang dia kesian tolong kasi setel je tu. Aku tinggal naik tingkat atas photostat mykid je. Dah boleh submit. Rezeki farish. Dipermudahkan urusan tu.

Jadi bila dah sah berdaftar sebagai ahli, layak la pinjam buku kat sini. Aku daftarkan farish je sebab fareeq boleh je share sekali dengan abang dia. Setiap ahli boleh pinjam 6buah buku.

Best kan?
Lagi best sebab takde yuran dikenakan bila korang apply as a member.

Zaman aku dulu kena bayar tau. Ingat lagi betapa semangat simpan duit semata-mata nak daftar jadi ahli.

Satu tindakan yang bagus sebab dengan cara macam ni, siapa tahu boleh tarik minat generasi baru untuk membaca.

Contohnya macam aku.
Hehehe~

Sebenarnya,
Kalau ada bayaran tadi pon aku akan apply, sebab memang dah set siap-siap dalam otak ni nak create hubungan baik farish & library.

Nak dia sukakan buku.
Sama macam ibu.

So far nampak sambutan baik.
Dia semangat nak pilih buku untuk pinjam bawak balik rumah.

Fareeq pon join sekaki memilih walaupon belum pandai baca. Aku cuma galakkan je. Benda baik, ikutkan aje la.

Dengan pendaftaran keahlian ni, maka save la satu perbelanjaan bulanan aku.

Belanja beli buku cerita.

Untung sebab diorang paham.
Reading books kita pinjam je kat library.

Buku latihan je kita beli lepas ni.
Deal!

Tertunailah hasrat nak ke library.
Terus bersiap settlekan delivery trip hari tu.
Lepas tu pegi kluang mall cari makanan.

Curi singgah popular bookstore kejap. Cari buku latihan untuk fareeq. Next week dah mula evaluation week. Kena workhard sikit supaya tak lupa ilmu yang dah ada tu.

Hari cuti yang berkualiti.
Sangat berkualiti.
Seharian dengan anak-anak.
Layan karenah & permintaan diorang,
Buat hati berbunga rianggggg!


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati