Thursday 11 September 2014

Reseat exam

Assalamualaikum,,

Reseat exam.
Tu la yang aku dengar sejak dua menjak ni. Dari exam penguasa kastam w41 sampailah ke Ujian Penilaian Sekolah Rendah(UPSR).

Bermula dengan hebahan exam untuk jawatan penguasa kastam, aku tau ramai yang dapat exam tu sebab dari pagi ke malam aku scroll fb tak sudah dengan cerita & harapan masing-masing.

Ok la, aku faham. Semua berebut nak jadi penjawat awam. Lagi-lagi kastam. Huhuhu~

So disebabkan ramai sangat yang dapat, masalah mula timbul time nak menjawab exam online tu. Ye. Online memang lebih mencabar bila masuk part network. Kalau dok loading berjam sampai habis masa menjawab, tapi takde soalan nak dijawab memang la boleh buat orang gila meroyan.

;p

Terus korang up status emo kan. Lagi takleh terima sebab korang salahkan kastam, bukan SPA. Pe kes???

Dah kecoh-kecoh tu, SPA pon bagila sesiapa yang tak dapat jawab aritu, reseat exam. Selesai masalah.

Tapi sebenarnya masalah yang sama berlaku jugak masa exam untuk jawatan penolong penguasa W27 aritu. Ade sesi ulangjawab pada yang tak dapat jawab kali pertama tu. Dah dapat panggilan temuduga pon pada yang berjaya.

Untuk penguasa kastam ni pon semua dah tau resultnya kan? Tahniah pada yang berjaya melepasi ujian pertama ni. Semoga berjaya diperingkat temuduga nanti.

Pada yang tak berjaya, jangan putus asa. Mungkin belum rezeki korang lagi kalini. Teruskan kehidupan macam biasa, sebab rezeki Allah ada kat mana-mana.

Ok tamat bab 1. Tu kisah nak kerja. Yang ni pulak kisah adik-adik yang belajar lagi.

Upsr dah mula sejak awal minggu aritu. Dan sepanjang tempoh tu jugak la kekecohan berlaku sampaikan aku yang tak tau apa-apa jadi tau sekali. ;p

Ye. Aku jarang ambik port bab cmni. Tapi bila diulangtayang banyak kali,aku yang taktau pon jadi tau dan bila dah tau lagi la aku makin nak ambik tau. Paham?

Soalan bocor.
Paper sains & english antara yang bocor.
Kenapa bocor?
Adelah seseorang yang tak amanah kat situ. Mungkin ada kepentingan pada dia, wallahualam.


Sorang akak kat opis aku tu bagitau, anak dia ada bawak soalan siap jawapan paper sains aritu. Cikgu dah fotostat bagi kat semua. Tu yang fotostat, lagi sekarang ni zaman IT. Anak murid pon henpon lagi mahal dari cikgu. Ape ada hal, whatsapp ajek. Kurang sejam dah tersebar 1malaysia. Huhuhu~

Tertarik pada status yang diupdate oleh sorang daripada kenalan fb aku,

"Biarlah pihak berkuasa yang menyiasat. SPRM juga boleh mulakan kerja. Jangan asyik cari salah kastam jek."

Senyum sinis aku dibuatnya. Ada betulnya kenyataan dia tu. Dari haritu aku tak berapa setuju dengan apa yang berlaku pada jabatan aku. Kemain liputan meluas ko bagi yek?

Sesiapa pon boleh terlibat dengan rasuah tu. Tapi kenapa kastam jugak yang beria korang aim? Motippp sangat tau...

Malas nak ulas part tu. Nanti orang cakap aku emo. Cuma, memang tak adil pada kakitangan yang lain bila terkena tempias nya sekali. Lagi-lagi nak mengadap pandangan senget orang ramai yang sangat mencabar kesabaran.

'Oh..kastam. Patutlah.....'
Huh, apa yang patut? Aku terkebil-kebil sebab tak paham apa yang nak disampaikan.

Tu belom lagi yang nak kerja kastam sebab nak main rampas-rampas.

Oiii, ko ingat sesuka je ke merampas??! Tensen aku mengadap kaum yang macam ni. Kadang-kadang mulut takde insurans ni bukan orang lain, member-member jugak. Pffttt!

Tutop cerita tu.

Ni pasal adik-adik yang akan repeat paper pada 30september nanti, semoga korang tabah.

Kesian bila kenangkan balik diorang dah berhempas pulas ulangkaji, last-last kena buat 2x. Dengan soalan yang berbeza. Dengan perasaan yang mesti dah tak sama.

Bersabarlah,
Ini salah satu bentuk ujian dalam hidup untuk korang. Banyak lagi cabaran,ujian yang akan korang jumpa sepanjang hidup nanti. Semoga kebenaran dapat ditegakkan. Dalang yang bertanggungjawab perlu dicari sampai jumpa. Biar dia tau rasa.

Tapi sejujurnya, kalau anak aku terlibat sekali dalam exam ni, rasanya aku pon meroyan sekali. Kesian budak *__*

Nah, ni aku jumpa kat fb semalam. Jangan sentap tau. Kita fikirkan semula..


posted from Bloggeroid


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati