Tuesday 3 March 2015

Kelam kabut dipagi hari itu normal

Assalamualaikum

Dunia boleh jadi terbalik bila uruskan anak-anak terutamanya waktu pagi. Sebelom ni tak terasa sangat sebab baru sorang yang ke sekolah. Sekarang bila dah ada dua orang, semuanya kena jadi double laju & cekap dibuatnya.

Tak kira sama ada ibu tu seorang suri rumah ataupon yang bekerjaya, menguruskan anak tetap merupakan sesuatu yang mencabar dan perlukan perancangan yang baik untuk memastikan semuanya berjalan lancar.

Macam aku,
Selalu kot terpekik terlolong pagi-pagi sebab nak suruh anak bersiap ke sekolah.

Mandi cepat!
Pakai baju cepat!
Sikat rambut cepat!
Pakai stokin cepat
Masuk kereta cepat!

Nah,
Semuanya ada tambahan cepat kat hujung.
Sambil bagi arahan sambil aku pon bersiap sekali.

Phew~

Tadi masa google cara uruskan anak bersekolah akak jumpa satu entry yang pada aku agak menariklah untuk dikongsi.

TIPS URUS ANAK AGAR TAK KELAM KABUT

Yang pertama,
Sediakan semua pada malam sebelumnya. Menyiapkan baju yang telah bergosok dan bahan untuk memasak sarapan pada malam sebelumnya adalah satu langkah terbaik untuk memastikan anda tidak terkejar-kejar pada keesokan harinya.

Yang kedua,
Sebagai sorang ibu, kenalah bangun awal untuk pastikan semuanya terkawal dan tak kelamkabut.

Waktu paling ideal untuk bangun pada jam 5.30pagi hingga 6.00pagi. Pasti kelamkabut kalau ibu bangun lewat kan? Semua keperluan tak dapat disediakan dengan baik.
Yang ni la aku. Bukan tak biasa alarm tu aku snooze snooze sampai akhirnya terus bisu. Last-last aku yang tak cukup tangan nak bersiap & siapkan anak.
Huhu~

Yang ketiga sebaiknya sediakan jadual.
Jadual ni terpulanglah jadual melipat kain ke, mengemas rumah mahupun jadual anak belajar.

Yang keempat,
Ambil peluang masa anak tidur untuk siapkan kerja yang belum selesai. Ni biasanya aku pon tidur bila diorang tidur. Hahahah!

Yang seterusnya,
Sediakan menu untuk sarapan selama seminggu. Menu yang cepat, ringkas tapi berkhasiat.

Aku?
Selalunya tapau roti gardenia yang 80sen tu. Takpon karipap dengan donut. Kadang-kadang nasi lemak bungkus. Masak memang tak pernah lagi. Adelah sekali goreng jemput-jemput pisang rasanya. Huhuhu~

Kerjasama suami jugak penting dalam hal ni. Kalau dah isteri je macam lipas kudung siapkan anak-anak setiap pagi, rasa-rasanya dia patut stress tak?

To-do-list pun sesuatu yang sesuai diamalkan. Listkan barang yang perlu dibeli, kerja yang perlu diselesaikan pada satu kertas. Kemudian tampal di tempal yang mudah dilihat misalnya di peti sejuk rumah anda.

Didik anak-anak.ringan tulang. Tak kira anak lelaki mahupun perempuan, anak sepatutnya belajar menghulurkan bantuan pada ibu. Tak semestinya kerja-kerja complicated. Mungkin mulakan dengan menolong sidai tuala yang dah digunakan lepas mandi.

Hurmmm,,
Aku share tapi tak praktikkan lagi.
Anak aku ni macam-macam ragam.
Ada masa merengek macam hape nak bangun pagi.

Jenuhla aku ni pujuk dengan janji-janji manis. Tapi realistik. Sebab selalunya lepas buat janji, aku akan tunaikan. Aku percaya anak-anak akan belajar sesuatu dari janji yang dibuat.

Belajar menepati janji.

Doakan la anak-anak aku jadi anak yang soleh. Sekarang aku tengah melalui fasa anak membesar yang selalu ingin belajar benda baru.

Lasak

Sampai kadang-kadang rasa tak mampu nak hadap weyh!




posted from Bloggeroid


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati