Friday 31 July 2015

Syawal day9 - Mersing

Assalamualaikum

Dah mula slow hapdet pasal sebok beraya tiap hari. Malas nak ngaku, tapi terasa memang ada benarnya.

Kerajinan aku beraya tahun ni ada extra sikit dari sebelom.

Dah seminggu baru sampai mersing. Mersing is my hometown. Daerah kelahiran aku. Walaupon aku membesar kat kluang, kebanyakan masa cuti aku memang habis kat sini.

Masa petang zaman kecil aku terisi dengan kulit-kulit siput, bunyik ombak dan keindahan pantai. Kalau balik kampung, mesti mintak nak pergi pantai.

Bukan nak mandi pon, cuma nak tengok laut.
Tenang sangat.

How i miss my childhood moments!
Tsssk.

Haritu aku balik lagi.
Sejak kawen, aku dah jarang ke sini. Dulu boleh dikatakan tiap bulan akan sampai rumah atok. Takde pape keraian pon aku tak kesah. Cuma nak luang masa je kan.

Rindu nak petik ciku kat laman rumah. Masa kecik dulu, bila cuti sekolah je aku tolong atok basuh ciku guna sabut kelapa. Nanti atok jual kat pasar, petangnya atok belikan roti makan sambil cicah air teh.

Seronok.
Zaman budak budak mana pikir pape. Semua pengalaman tu rasa macam best saje.

Mandi hujan kat cucur atap rumah atok pon rasa seronok. Semua seronok la senang kata.

Sekarang,
Dah bertahun pon kenangan tu. Aku dah 27tahun. Atok pon dah makin uzur. Struktur dalam rumah pon dah berubah sikit demi sedikit. Dah ada rumah mak pak sedara kat area rumah atok nih. Kalau dulu rumah atok sebijik je tercongok atas bukit nih. Dari beranda dah boleh nampak laut kat bawah nun.

Speechless.

Raya kalini paling tak puas untuk sesi spend time kat rumah atok. Datang macam orang beraya je. Tak sampai setengah hari dah balik. Hurmmmm..

Sedihnya tuhan je yang tahu.
Mudah-mudahan panjang umur nanti dapat merasa berlama-lama kat rumah atok. Macam dulu.

Tak tahan la air mata nak meluncur kemain laju bila dikenang balik. Haish!

Aku cucu paling rapat dengan atok. Bahasa senang pahamnya cucu manja la. Didahulukan dalam banyak hal walaupon aku bukan cucu pertama dalam keluarga.

Dari kecik asal balik kampung mesti atok ajar ngaji lepastu bagi potongan ayat-ayat alquran untuk penerang hati dan macam-macam lagi.

Semua doa tu aku amalkan dan sekarang aku dah ajar kat farish. Alhamdulillah die pon dah hafal.

=)

Dari mersing terus ke jemputan rumah terbuka. Makan kenyang kenyang then balik rumah terus rehat.

Esoknya nak sekolah kan.


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati