Tuesday 16 June 2015

Clingy Fareeq Qashfiy

Assalamualaikum

Bersiaran langsung dari pejabat kastam. Hahahah!

Harini kerja macam biasa, kerjanya tak seberapa, melangutnya kemain lama.

Ngeee~

Mata ni dah stim amat pasal malam tadi jamn3pagi baru boleh lelap mata. Jangan tanya kenapa berjaga selama tu. Mata ni bila ada masa dia nak segar bugar, terkebil-kebil la sensorang dalam gelap.

Entry PD tak siap lagi. Nanti malam aku usahakan untuk publish. Tapi tak janji tau.
Kalau ada, adalah. Kalau takde berdoa aku rajin untuk publish hari esok pulak.

Haritu kan fareeq demam. Mencanak tinggi suhu badan dia bila malam. Siang ok, malam tak ok. Memang budak-budak demam macam tu ke?

Jenis Fareeq pulak clingy tak habis. Berbeza gila dengan abang dia yang tetap cool walhal suhu badan dah tahap nak pecah termometer. Tu aku puji Farish ni. Dia jarang susahkan ibu dia ni. Susah jaga pon masa dia baby dulu je la kot.

Compare dengan Fareeq, bila demam kan badan tak selesa. Aku faham tu. Tapi bila dia bantai serba tak kena semua, naik jugak darah aku ni kadang-kadang.

Clingy sampai mak dia ni nak gila melayan.

Seriously aku sekarang macam kurang sabar dah nampaknya. Laju je tangan ni nak cubit-cubit. Geram sikit cubit. Geram sikit sepak.

Haishhh,,
Macam mana gayalah nak beranak kecik kalau yang dah besar panjang ni pon aku tak boleh handle lagi?

Selalu yang boleh pujuk Fareeq ni, cuma babah. Yes Fareeq memang manja dengan aku, tapi bab pujuk rayu ni aku serahkan pada babah dia je la.

Taknak makan ubat?
Kalau ikut cara aku, pegang kaki tangan dia je. Lepastu tembak guna syringe. Habis cerita.

Tapi babah pulak tak kasi. Takut anak dia tersedak. Maka melayanlah dia dengan kata-kata manis kat budak bertuah tu.

Dan selalunya,
Babah berjaya.

Tau-tau dah berdukung je.

Sekarang kerap sangat mengadanya ni. Nak meleset aje kejenya. Lepas tu mintak bukan-bukan. Tak dilayan memekik.

"Ibu!!!!!!"
Nangis.

Aku pon tanya la..
Kenapa?
Kenapa?
Kenapa?

Tetap menangis beria.
"Cakaplah, tak cakap manalah ibu tau."

Tetap nangis jugak.
Kepala ni dah pikir dia sakit ke apa. Belek-belek 360darjah tapi tak jumpa pape.

"Hei,, cakaplah kenapa. Kan reti cakap kan?"

Sampai begitu sekali aku nak tau apesal dia menangis.

Dan akhirnya,
"B nak susu..."

Hahhhh?
Kau rasa aku mampu senyum sambil menarik nafas lega ke?

Memang takkan la!!

Ketap-ketap bibir aku jalan pergi dapur, bancuh susu.

Susu dah siap.
Ambik ni haaa.

Nangis lagi. Mintak hantar ke depan, suap dalam mulut terus. Die tau nak nganga jek.

Perasan tak,
macam dah melampau-lampau pulak rasanya.
Manja ke ape ni?

Salah ke didikan aku selama ni?
Macam-macam aku pikir tau. Pernah jugak aku tanya mak, mak cakap biasa je. Dia kecik lagi. Belum berakal. Lagipun dia manja pasal anak last.

Diam.

Farish dulu berdikari sangat. Mungkin betul sebab dia dah ada adik jadi banyak benda dia buat sendiri. Memang dia jenis penakut. Nak pergi toilet pon kena berteman, tapi takde la pulak dia mengada macam yang sorang ni. Over!

Certain-certain time farish ada juga nak mengada. Nak manja. Nak disuap masa makan. Nak ibu mandikan. Nak ibu siapkan. Nak perhatian lebih. Aku faham pasal dia dulu tak puas manja lagi dah naik pangkat jadi abang.

Tapi dalam banyak hal,
Farish boleh buat sendiri. Aku rasa anak yang paling menyenangkan dia la. Belajar pon senang dapat, terang hati orangnya. Alhamdulillah harap sampai ke besar la dia maintain terang hati ni.

Fareeq?
Bangun pagi mesti minum susu dulu.

Lepas tu kena pujuk lemah lembut ajak mandi. Selalunya kena dukung bawak masuk toilet. Pakai bedak, baju semua ibu buat.

Dia cuma buat 1 ni je.
Sikat rambut.
Huhuhuhu~
Lepas tu dia akan cakap,
Haaaa...barulah hensem.

Macam-macam cekadak. Tapi aku anggap apa yang mak cakap tu betul. Dia belum berakal. Dulu pon cu macam ni.

Semua kemahuan dapat. Layanan macam puteri pasal dia anak bongsu. Bila dah makin besar, semuabtu hilang sendiri. Jadi malaslah nak pening kepala. Bila Fareeq buat perangai mengada dia, kitorang lakibini bantai gelak je la. Pasal tak masuk akal benda-benda yang direngek kan tu.

Rengek pasal rimas pakai pempes?
Bila suruh pakai boxer je, merengek pulak cakap terselit celah-celah.

Ok.
Bukak. Takpayah pakai pape.

Tengah makan malam kat kedai,
Merengek mintak pakai pempes.
Dah pakaikan pempes ajak pergi toilet pulak pasal nak wiwi.

Sangat bertabah dengan peel anak yang kedua ni. Paling stress pasal tak paham apa yang dia nak tapi bila dah tau nak ape pon tetap stress jugak.

Ini semua pengalaman.
Pengalaman besarkan anak-anak.
Hadap ragam anak-anak masa kecik ni sebab nanti esok tau-tau dah besar jek.

Inilah kenangan nak diceritakan 20tahun akan datang. Tapi nanti bila fareeq besar, ibu nak fareeq tau..

Ibu rasa tak jadik nak beranak lagi sebab takut menurun peel awak ni.

Hahahah!


posted from Bloggeroid


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati