Saturday 23 May 2015

Fareeq Qashfiy turns 4years old

Assalamualaikum

22mei2015
Jumaat

Ulangtahun kelahiran yang keempat buah hati kesayangan ibu. Nak kata masa cepat berlalu ke lambat berlalu ni?

Heheheh~

Masa fareeq kecik, memang terasa lambat nye dia nak besa. Anak orang lain kejap je setahun, dua tahun, tiga tahun.

Fareeq nak habiskan sebulan pon rasa lama. Taktau kenapa tak menyabor nak dia besar. Mungkin pasal masa tu anak agak rapat-rapat. Letih sikit la nak layan yang ini menguwekk yang itu merengek.

Nasib baik mak ade. Tolong jaga bila dah tak menang tangan nak urus diorang. Betul prang kata untung bila mak dekat ni. Dapat tolong ringankan mana-mana yang terberat.

Hiks!

Bila ingat balik dari awal mengandungkan b sampai bersalin, rasa rindu nak mengendong lagi. =)

B wujud dalam rahim lepas 2bulan kitorang decide nak tambah anak lagi. Farish masa tu baru setahun 3bulan. Masa tu raya. Tak sangka baby bulan ramadhan dah menjadik.

Lewat sehari dari tarikh period, terus gediks mengecheck. Alhamdulillah 2line terus. Terang benderang. Sebelom positif tu kena masalah kencing kotor, sakit sangat tu pegi klinik & doktor confirmkan aku preggy.

Seronok. Serius seronok sebab mende yang memang aku nak. Tunggu 9bulan dengan sabar. Farish pon tak mana meragam sangat masa tu. Aku anggap memang dah peel dia macam tu sebab memang dia tengah membesar. Tak paham ape pon. Manja macam selalu. Berkendong sana sini.

Minggu ke37 preggy, fareeq pon lahir.
Masa tu hari ahad. Takde tanda ape pon cuma lenguh-lenguh pinggang, kebetulan memang checkup haritu tapi doctor cakap nak try tengok dah bukak jalan belom.

Nah.. 3cm sudah. Doktor advice suruh admit. Die pecahkan ketuban konfem beranak. Tapi aku taknak. Serik sakit bila dipaksa-paksa. Kalini nak sakit tu datang sendiri. Makanya aku mintak untuk balik rumah nak tunggu sakit bebetul baru datang.

Petang tu makan puas-puas. Segala yang nak dimakan, aku makan. Dan macam disangka, 3pagi aku dah terjaga dari tido pasal sakit kuat sangat.

Telepon mak mintak ambik farish sementara aku nak pegi beranak ni. Pesan bawak sekali telor ayam kampung nak telan dengan milo panas kejap lagi.

Sakit on off. Tapi peloh dah merecik-recik. Mandi lepas tu mesin kain. Hahah!

Ini kelaka. Semua aku buat pagi-pagi macam tu semata nak layan sakit perut. Akhirnya 7pagi baru pergi klinik.

Nah, wad penoh pulak. Patient yang sedia ada belom discharged so aku kena rilex dalam labour room. Orang belom nak beranak disuruh duduk dalam labour room memang takla kan. Jadi kitorang mintak balik dulu. Jam 9pagi nanti baru datang semula.

Baliklah tido dulu~
Datang jam 9, booking bilik then terus check in labour room.

11.57pagi lahirlah fareeq qashfiy. Proses kelahiran yang mudah. Alhamdulillah. Awalnya aku ngeri bila kenangkan balik camne payah nak lahirkan farish dulu. Sakit lama berhari-hari tapi kan selalu orang kata lain anak ni lain caranya. Kalini aku merasa cara yang smooth sekali. Doktor pon terkejut dari 6cm alih-alih x sejam gitu dah fully dilate.

Lega dapat bersalin mudah. Lepas tu x pengsan macam masa farish dulu. Kalini dapatlah nampak proses dari baby kelua sampai dibersihkan dan pakai baju siap-siap serah kat babah utk diazankan.

Sekelip mata bergelar ibu beranak dua. Dalam usia 23tahun dengan perkahwinan yang masok tahun ke 3 aku diberi rezeki anak.

Membesarkan fareeq juga mudah. Mungkin dari pengalaman anak sulung, aku jadi lebih bersedia & mahir.

Harini,
Tak alih-alih dah melangkau usia 4tahun anakanda aku yang sorang ni. Dari hanya tau menangis, dia kini jadi anak yang petah berkata-kata. Pantang ada peluang, ada saja soalan yang nak diutarakan.

Dia penghibur.
Memang akan terasa tak lengkap bila dia takde. Janggal. Pasal takde budak yang merengek mintak susu sepanjang masa.

Ibu sayang fareeq qashfiy sangatsangat. Ibu doakan yang terbaik untuk sayang. Semoga Allah merahmati setiap usia kamu, dijadikan anak yang soleh, berjaya dunia akhirat & murah rezEkinya.

Sorry la ibu tak sukses lagi nak hadiahkan adik baru pada b. Kesian b asyik tanya bila adik nak keluar dari perut ibu.

=)


posted from Bloggeroid


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

© Cerita Tentang Kita | Template Designed By Blog Bingkisan Hati